Tonåringar!


Tonåringar!
Varför ska det vara så svårt att förstå att man inte får göra som man vill när man är 16 år?
Jag förstår att man är mitt i ett gränsland mellan barn och vuxen, men man kan inte skita i allt vad de vuxna säger för det!

Det som gör mig mest frustrerad är att dom tror dom kan få allt och göra som dom vill!

Att dom ska få vara ute så länge dom vill.
Att inte behöva sova hemma i veckorna utan man kan sova borta hos kompisar.
Att dom inte ska behöva hjälpa till hemma, men dom ska ha pengar ändå!
Att dom ska ha sitt barnbidrag/Studiebidrag
Att vi är pengar maskiner och har hur mycket pengar som helst!

Jag har aldrig fått göra som jag velat, jag har alltid fått hjälpa till, jag har fått tjäna mina pengar själv om jag ville ha något mer än min veckopeng.
Och vi hade inga datorer, en tv hemma, inga mobiltelefoner, vi fick begangnade cyklar.

Lyx var att få veckopeng, nya kläder till avslutningen, ha egen telefon på rummet och va ute länge på lördagen.

Jag vet inte vad som är lyx för dagens ungdommar, för tittar jag här så har Natti;  Laptop, ny cykel (som iofs. blev stulen i lördags), PS2. med Singstar, buzz och guitar hero. Bor i ett eget hus (annex på tomten) som nyligen är renoverat.
Hon har egen TV och allt annat hon behöver där ute. Hon får sitt barnbidrag som ska gå till kläder och nöje!
Men men det är inte bra ändå, för hon vill ha nya möbler, trots där är dubbelsäng, garderob, byrå, Sidebord, stolar mm.

Vet inte vad man ska göra för att dom ska förstå att materiela saker är inte allt!
Viktigast är ju att någon älskar en och att man har mat för dagen.

Jag är i alla fall trött på att känna mig som en spargris som man kan komma och länsa på både det ena och andra när man har lust och inte kommer det tillbaka något till den här spargrisen.

Trots allt så älskar vi våra obstinata tonåringar och vill bara att dom ska må bra...eller hur!?
Men dom måste förstå att vi föräldrar är inga super människor... vi är bara vanliga döingar!
Och vår ork tar med slut! Och det är min just nu!


 

Kommentarer
Postat av: Gunilla Törnberg

Håller helt med dig gumman även om jag bara har en tonåring..so far.....lär ju ha tre sen:)



Lyx för mig var att få popcorn en fredag. Som du säger så fanns ju ingen överdriven lyx alls (inte hemma hos os iallafall) Och när movieboxen kom fick man hyra en film då och då. Brossan som föddes 6 år efter mig fick ju ny cykel, dator o tvspel etc. Vet att jag frågade pappa för ett bra tag sen varför jag o syrran aldrig fick det men bara brossan. Han kunde bara konstatera att de ej hade råd att ge oss två nya cyklar hela tiden osv.

Men kärlek det fick vi ju såklart! Och så här i efterhand är jag glad att Roffe fick allt det där eftersom hans liv på jorden slutade alldeles för tidigt.



kram kram



2009-08-23 @ 22:09:31
Postat av: Annika

Även om jag inte har egna barn ännu så förstår jag faktiskt vad du menar... vad kan man göra?

Det värsta är att de saker och ting förgivet också!

Kramar

2009-08-24 @ 00:24:51
URL: http://bringblingtoeverything.blogg.se/
Postat av: Lisa

Är inte alla föräldrar enbart bara bankomater? s

Det spelar nog tyvärr ingen roll vad man gör när man är mitt i det. När hon blir lite större kommer hon att förstå hur bra hon haft det.

Så var det för mig. s

Hade oxå eget hus på tomten med allt som behövdes men gnatade på mamma om det ena och det andra gjorde man iaf.

Idag så inser jag hur kanonbra man hade det som yngre.

När jag gnällde som mest på mamma så fick jag vara med henne när hon skulle betala alla sina räkningar för att jag skulle fatta hur mycket det faktiskt kostade att bo.

Innan tyckte jag bara att hon tjänade en massa pengar. .. hm så var ju inte riktigt fallet.

Det kommer lösa sig med dottern.



Njut av det underbara vädert som råder ute.



Kramiz Lisa

2009-08-24 @ 09:26:02
Postat av: Anonym

Jusses gumman vilken helg,,, Underbart har vi haft demmm ser att du har haft de ganska kämpigt me dottera o hennes behov,, vet hur de e!!! jusses!! men hon får lära sig precis som vi andra har fått göra!!! Kommer ihåg de dära om när man va ung,,, vi va många där hemma så,, de bidde som de bidde,, tur att man flyttade när man va 17 !!! då fick man verkligen leva på de man hade!!!!

Kramen

2009-08-24 @ 09:48:27
Postat av: Maya

Visst är vi mammor och pappor bankomater Ler

Nej skämt åtsido, viktigt att lära våra barn pengars värde och att allt kostar, och vill man ha något får man jobba för det!

Tack för alla kommentarer

2009-08-25 @ 20:24:53
URL: http://mayashideout.blogg.se/
Postat av: ingelapingela

En liten tanke fick jag, vår äldsta har ju hunnit bli 28 hur fort gick inte det. Men iallafall vi pratar mycket förtroligt jag och framförallt tjejerna numera (28 och 22) och man får mycket återspeglat hur de reagerade då och nu. Den stora som vi hade en del bry med när det begav sig har berättat att hon använde sig av sin mamma i många situationer... det tillät inte jag osv. och vet du hon var inte med på det själv heller och det känner jag faktiskt att jag bjuder på. Vad gäller pengar och pengars värde... klart att de ska få känna av livet på ett ärligt sätt. Vi är oftast inte gjorda av pengar ... själv tycker jag att det har varit viktigt att visa det på papperet men att de fått veta att den här gången prioriterades de. Det har man igen i nästa ende har vi sett! Kram Ingela

2009-08-26 @ 14:43:04

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0