Gör en god gärning till Jul

Sanna min dotters "svägerska" är i Sydafrika och jobbar, hon har träffat massor med spännande människor bland annat Mirriam som hon vill hjälpa.
Jag fick ett mail från Sanna där hon berättar lite om sin resa och ber oss om vår hjälp.
Detta rörde mitt hjärta och klart vi ska hjälpa dem.
Jag är inte rik, men som Sanna skriver så minsta summa gör skillnad.

Vänner, familj, släkt & bekanta!!!

Kimberley,  Sydafrika Dec 09

Sydafrika ett land som burkar omnämnas ”The Rainbow Nation” och ”hela världen i ett land”, det stämmer av egna erfarenheter. Ett otroligt fascinerande land. Ett land med ett intressant förflutet. En mångkulturell och religiös plats. Upplevelser av eldgula solnedgångar, savanner med djur, öknar med hetta, brisande blott hav med hajar, klubbar med rytmiska afrikaner, förvirrande många språk, och inte minst enastående vackert.

 

Sydafrika består av två världar.

 

En av världarna består av människor som lever likt ett välutvecklat europeiskt land. Människorna har arbete, hus i trygga områden, bra hälsa och har möjlighet att ge sina barn utbildning. De kan äta sig mätta, köpa gymkort och resa.  Majoriteten är vita.

 

I den andra världen lever de fattiga människorna. De utgör majoriteten av Sydafrika, nästan alla är svarta och en mindre del såkallade ”färgade sydafrikaner”.  Människorna bor i kåkstäder, ”townships”. De flesta har en form av hydda byggd av plåt, provisoriska plastpåsar över fönstren.. Och i bästa fall ett tak som ligger på plats så länge det är vindstilla. De är alldeles för få som har ett arbete, i bästa fall har de gått ett par år i skola. Människorna lever nära tätt inpå och i brist på dålig hygien sprids många sjukdomar.

 

Jag har träffat väldigt många olika intressanta människor under mitt halvår i Sydafrika, vita, svarta, färgade, fattiga, rika, hiv-positiva, ministrar… Och det jag tycker det är svårt att stå och se på all orättvisa som finns runt om kring alla hela tiden. Det finns så många fantastiska människor här, som kämpar och vill så mycket men inte har möjligheter.  Mot ett bättre Sydafrika är det varje individs attityd som måste förändras, det pågår fortfarande alldeles för mycket rasism- öppen och dold. Det kommer ta tid innan det blir ett likvärdigt och tryggt Sydafrika.

 

Mirriam, min vän i Kimberley  jobbar i huset här som städerska. Jag tycker hon är otrolig. Hon och hennes man behandlar mig likvärdigt trots jag har allt och har alla möjligheter de själva inte har Vi hjälper varandra inom jobbet. Hon ställer upp för mig, alltid med en positiv inställning. Vi har pratat i timmar, om allt mellan himmel och jord och vi inser hur lika vi är trots att vi lever i helt olika världar. Vi pratar om framtid, om drömmar. Vad som gör mig så ledsen är att hon inte har en bråkdel av mina möjligheter.

 

Jag vill hjälpa Mirriam finansiellt. Med ett bidrag på några tusen kommer hon och hennes man ha möjlighet att bygga klart deras hus. Just nu bor det i en hydda där det regnar in, där taket flyger av….Det nya huset har bara väggar och tak. Men hon har inte råd att köpa golv, hela möbler, färg och ALLT annat man behöver i ett hem.

När Mirriam stod och strök min klänning tänkte jag på att den kosta mer än hela hennes månadslön, mer än golvet hon inte kan spara ihop till månad efter månad. Det är orättvist!

Mirriam                      Mirriams hem             Grannar

Toa                          Kök                             Nya "huset"

 

Jag vill hjälpa Mirriam och jag ber om er hjälp!

Om ni kan tänka er att skänka en liten svensk summa, som kan ge Mirriam och hennes man ett värdigt boende.

 

Clearingsnummer 8313-9

Konto 503 002 504-2

Vänligen döp insättningen till Sydafrika!

 

Jag kan inte tänka mig en bättre julklapp!

Varma Hälsningar från Sanna Ovesson, Sydafrika

 

Så min uppmaning är "Hjälp Sanna att HJÄLPA!" även det minsta bidrag är välkommet!

Märk insättningen även med ditt namn och mailadress så Sanna kan tacka dig.

 


Kommentarer
Postat av: Kicka

Har skrivit upp Bankgirot!!! Ska se vad ja kan göra sen!!!! Kram

2009-12-04 @ 07:22:21

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0