Mayas köttbullar

För 4 personer.

 

Otroligt saftiga och goda. Samma recept som mamma och mormor använde.

 

Ingredienser

600 g fläskfärs

1 ägg

½ -1 dl ströbröd

½ dl potatismjöl

3-4 msk vatten, mjölk eller grädde.

1-1½ msk Piffikrydda

1 gul lök

Margarin

 

Gör så här:

Finhacka löken eller riv löken.

 

Knäck ägget i en bunke, rör sönder det och tillsätt piffikrydda, ströbröd, lök och potatismjöl. Detta ska bli en tjock "gegga" tillsätt vattnet elr. mjölk och rör ordentligt.

Nu är det inte lika tjockt, men låt det stå några minuter och svälla.

 

Rör sedan ner färsen och blanda väl, gärna med händerna så allt verkligen får smak av lök och kryddor.

 

Rulla till bullar och stek på medelstarkvärme så de får en fin färg och blir genomstekta.

 

 


Kommentarer
Postat av: Anonym

lagar du inte brunkål till julen? jag älskar brunkål, har du något tips på vart jag kan hitta bra recept på det?

2009-12-12 @ 16:19:56
Postat av: Maya

Tyvärr lagar jag inte brunkål men älskar det, men det är bara jag som äter det här hemma, men recept har jag... vänta så ska jag lägga in det :)

Och var snäll och skiv vem du är :)) Jag vill helst inte publicera anonyma inlägg!

Kram Maya

2009-12-12 @ 16:27:03
URL: http://mayashideout.blogg.se/
Postat av: Robban

Ser gott ut det där :D Du har mkt fina recept faktiskt. Hoppas allt är bra iaf och ha en fortsatt trevlig helg :)

2009-12-12 @ 17:02:09
Postat av: Maya

Hej Robban, kul att höra av dig här :)

Du får komma ner till Skåne och provsmaka :P

Här är allt toppen, jag hoppas det är det i Norrland med :P

2009-12-12 @ 17:04:15
URL: http://mayashideout.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0