Chokladmousse med Baileys

4 personer

Jag säger bara mmmmm.

Perfekt att bjudan kräsna gäster på :) 

 

Ingredienser

175 g mörk choklad, 70 %

3 msk florsocker

2 msk Baileys irish cream

1 äggula

2 dl vispgrädde

 

Garnering:

1,5 dl vispgrädde

1 msk Baileys irish Cream

Chokladdekorationer

6 skivade kumquats

 

Lägg till i inköpslistan

Beskrivning

Bryt chokladen i bitar och lägg den i en vid glasskål. Smält chokladen över en kastrull med kokande vatten eller ca 3 minuter i mikron på full effekt. Rör chokladen jämn.

 

Ta ett par skedar av den smälta chokladen och ringla till små chokladdekorationer på ett bakplåtspapper. Låt dem stelna.

 

Tillsätt florsocker, Baileys irish cream och äggula till den smälta chokladen. Rör kraftigt i krämen och låt den svalna något.

 

Vispa grädden mjukt. Är grädden för hårt vispad blir moussen grynig. Rör ner 1/3 av grädden i chokladen och rör kraftigt. Vänd ner resten av grädden och fördela sedan smeten i serveringsglas. Ställ i kylen en timme.

 

Vispa grädden och tillsätt Baileys irish Cream. Spritsa på chokladmoussen. Dekorera med chokladfigurer och kumquats. (Jag bytte ut kumquats till Physalis)

 

Receptet hittade jag på Matklubben.se och det är anluk som lagt in det!


Kommentarer
Postat av: Annika

GUUUD så gott!

2009-11-04 @ 22:53:43
URL: http://bringblingtoeverything.blogg.se/
Postat av: Anna

Ggggggggguud viilka smarriga recept du kommer med dagligen. Du är nog super i köket. Du kan få komma till mig nästa vecka när mina gäster kommer :).. ha de bra! kram Anna

2009-11-05 @ 06:10:23
URL: http://www.annaadanirsvardag.blogspot.com
Postat av: Maya

Ja detta är väldigt gott, i morgon när jag har gäster ska jag göra en ny sort... lägger ut det om vi tycker det är gott.. hihi.

2009-11-06 @ 18:58:24
URL: http://mayashideout.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0