H1N1-utbrottet 2009! Eller sk. Svininfluensan!

Detta hittade jag om Svininfluensan...

TECKNEN PÅ ATT DU KAN VARA SMITTAD

Symptomen liknar dem vid vanlig influensa.
Om du insjuknar plötsligt med ont i halsen, feber och torrhosta kan du ha svininfluensan.
Många har också upplevt illamående, diarré, andfåddhet och magont.

Källa: Smittskyddsinstitutet

DE ÄR RISKGRUPPERNA

Kroniskt lungsjuka (till exempel astma, Kol).

Kroniskt hjärt-kärlsjuka.

Svårinställd diabetes.

Personer med nedsatt immunförsvar.

Hiv-positiva.

Kraftigt överviktiga.

Gravida.

Källa: Vårdguiden

Hittat lite om det hela i alla fall...

Denna nya influensa är troligen en blandning (en så kallad reassortment) av arvsmassa från fyra olika influensavirus typ A av subtypen H1N1. Resultatet av analyser genomförda av Centers for Disease Control and Prevention (CDC), av de fyra olika segmenten av arvsmassa identifierade att en är endemisk för människor, en endemisk för fåglar och två endemiska för grisar. Dock har andra forskare visat att analyser av virusets genom indikerar att all dess RNA härstammar från svin, och att "denna preliminära analys indikerar att minst två segment av arvsmassan härstammar från svin, varav en är besläktad med ett virus som man lyckades isolera hos grisar vid ett utbrott i USA 1998 "
Det hittade jag på Wikipedia 


Läs också mer på CDC's hemsida


Så här ser viruset ut!

Man blir helt klart orolig, eftersom det är väldigt likt den vanliga influensan.
Jag vill veta mer om det hela så jag ska fortsätta leta och läsa.
Tjingeling 


Kommentarer
Postat av: Pinglans Ann

"Ons: Krämig soppa på morot och ost"



Smaklig onsdag på dig, den är finfin :-)

2009-09-02 @ 06:58:20
Postat av: Anna

De låter inte så bra med influensan längre. Först sa jag att jag ska inte vaccinera mig men nu börjar jag tänka om. Man ska ju tänka på omgivningen också.

Så de blir nog en spruta. Ha en bra dag!

2009-09-02 @ 07:10:21
URL: http://annaadanirsvardag.blogspot.com
Postat av: natti

det med svininfluensan är rätt löjligt.

liksom, varför stressa upp folk och så med dödsfall när den varken är dödlig eller farlig om man är "normal" ..

det är ba om man har ngn annan sjukdom som den är falig :)

så var det med den saken vettu :)

2009-09-18 @ 11:54:23

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0