Potatismos

Världens godaste Potatismos har jag fått höra att detta är, detta har vi alltid lagat hemma hos mig sen jag var liten!

 

För: 4 personer

Tillagningstid: 20-30 minuter

 

Ett riktigt fluffigt potatismos

 

 

Ingredienser:

Ca 10 potatisar

1½-2 dl mjölk

Ca 50-75 g smör

Vitpeppar

Salt

Muskotnöt (riven)

 

Beskrivning:

Skala & skär potatisen i små bitar

(Kokar fortare då och lättare att vispa).

Koka potatisen med salt. Vispa sönder den och tillsätt en rejäl klick smör, och 1½-2 dl varm mjölk.

Tillsätt lite i taget så ni ser att moset blir luftigt.

 

Salta & peppra. Tillsätt lite muskotnöt. Smaka av.

OBS Använd elvisp! Gott och så lätt att tillaga!


Kommentarer
Postat av: Ejris

fixar oxå pärmoset så där..... men mor o far gör på gammalt vis..först pressar..sen "slår" blir nästan som grädde ack så gott....

2010-02-18 @ 18:27:49
Postat av: Nilla

Hej



Jättefin blogg, du har, jag brukar läsa din blogg, varje dag, blir inspirerad av Dina fina recept och tillika fina bilder på maträtterna, idag blev jag så sugen på potatismos, eller som vi i mitt hem sa´ "pärmos", det får nog snart bli det till middag här i huset.



Kram på dej!

Ha en fin kväll!

2010-02-18 @ 21:34:55
URL: http://www.blankatorpet.blogspot.com
Postat av: Annelie



Gött med hemmagjort mos.. mums

Men,när vi gör vårt mos använder vi alltid potatisvattnet.. det blir mycké fluffigare än med mjölk (i alla fall i vår smak). Men nåt som är viktigt o tänka på då så äré ju att man inte saltar alltför mycké,, eftersom man saltar ju på potatisen när den ska koka.



Ha dé gött.. // Kram Annelie

2010-02-19 @ 04:53:35
URL: http://minegen65.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0