Dumletårta

Här kommer receptet Anette och Bitte :)

ca 6-8 pers (tycker den lätt räcker till 8 personer)

 

Dumle är väldigt gott som tårtfyllningar!

 

Ingredienser:

Tårtbotten:

4 ägg

2 dl socker

1 dl vetemjöl

1 dl potatismjöl

2 tsk bakpulver

 

Dumlekräm/fluff:

200 g dumlekolor

3 dl grädde

 

Vaniljkräm:

1-2 dl vaniljkräm

1 dl grädde

Ganering:

Valfritt, jag tog lite riven mörk choklad med hög kakao halt och flagad mandel

Gör så här

Dumlekräm:

Häll grädden och kolorna i en kastrull. Låt kolorna smälta under omrörning. Låt det svalna och sedan in i kyl, ta fram när bunken och dumlekrämen är iskall, vispa med elvispen tills den blir fluffig.

 

Vaniljkräm:

Gör en vaniljkräm enligt instruktionerna på paketet, och ta sedan ca 1-2 dl av den. Blanda med den vispade grädden.

 

Ta tårtbotten. Du kan även ta en köpt botten om du vill.

Ta ur bottnarna ut formen och skär sedan upp i 3 delar. Den måste ha kallnat helt. Gör gärna den dagen innan.

Lägg på ett fat, börja med understa botten och lägg på dumlefluffet där, nästa botten och lägg på vaniljkrämen där.

Och till sist locket, klä med grädde och garnera med vad du känner för :).

Klart! Ät och njut!

 

Hittade grundreceptet på matklubben men har gjort om det för alla hade problem med att få dumlekrämen att bli fast och fluffig!

Men detta funkar kanon.


Kommentarer
Postat av: Jonna

Oh, vilken god tårta! :D

Men jag hade nog haft syrliga bär på andra lagret i tårtan. Jag är lite känslig mot att det blir för sött. :) Jag har alltid mosade syrliga bär i mina tårtor på ett lager för att bryta av mot sötman lite. :)

Men jag kommer definitivt att prova göra dumlefyllningen! Det lät ju hur mumsigt som helst! :D



SV: Ja, verkligen! Jag hade också blivit galen! Man kan ju få epelepsianfall för mindre liksom! skrattar

För att inte tala om musiken till det där! :D

2009-11-30 @ 23:59:07
URL: http://lesanglotdesanges.blogg.se/
Postat av: Maya

Jonna, tror Dumlefyllning kan passa till många olika saker :) tex Cup cakes :)

2009-12-01 @ 18:24:00
URL: http://mayashideout.blogg.se/
Postat av: Eva

Men jösses vad den ser god ut!!



Kram Eva

2009-12-02 @ 12:41:50
URL: http://enangelsdagbok.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0