Underbar kladdkaka med kola/chokladtäcke

För 8-10 personer.

 

 

Är den godaste kladdkakan jag ätit!

Bjöd på den när min dotter tog studenten :) en klar Succé! 

Ingredienser

4 ägg

6 dl socker

3 dl vetemjöl

8 msk kakao

2 msk vaniljsocker

2 krm salt

200 g smält smör

 

Kola/choklad täcket:

75 g smält smör

1/2 dl socker

1/2 dl sirap

1 msk kakao

1 1/2 dl grädde

200 g chokladkaka (gärna mörk) (går bra med marabous vanliga mörka chokladkaka)

 

 

 

Gör så här:

Vispa ägg och socker poröst.

Blanda de torra ingr.

Smält smöret.

Blanda alla ingr. och häll över i en smord och bröad form.Gärna med avtagbar kant.

Ställ in i ugnen på 175 grader i 30-35 minuter

 

Kola/choklad täcket:

Smält smöret och i med sockret,sirapen och övriga ingr.

Låt puttra nån minut.

Bryt chokladen i bitar och lägg i grytan.

Rör till en tjock smet.

Häll sen smeten över den något avsvalnade kakan.

Låt kakan stå svalt i några timmar.

Servera med grädde och frukt eller bär.

Jag älskar ju jordgubbar så ... det blir oftast jordgubbar till :)

Lycka till!
Receptet hittade jag på Matklubben och det är inlagt av Elis :)


Kommentarer
Postat av: Annika

Aaaa denna har jag faktiskt också ätit och den är supergod. Vi kallar den för Lindas kladdkaka :)

2009-11-05 @ 21:39:24
URL: http://bringblingtoeverything.blogg.se/
Postat av: Maya

Helt underbart ljuvlig :)

2009-11-06 @ 18:54:19
URL: http://mayashideout.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0