Smal mot sin vilja?

Jag har en dotter som är smal mot sin vilja, det kvittar vad hon äter så går hon inte upp i vikt, hon är 164cm lång och väger 44kg!
Hon har varit smal ända sen hon hon var väldigt liten, och alltid fått höra äter du??
Varje gång hos skolläkaren/sköterskan är det samma visa? Äter du?
Dom ringde hem och frågade om hon fick mat hemma... haha! -Nej! ska man ge dem mat med???
Alltså vad tror dom?
Med min äldsta dotter har det varit precis samma visa!
När man gick på BVC osv. Får hon mat?
Hehe... jag och hennes pappa var med smala som barn/tonåringar.
Jag gick inte upp i vikt förrän jag fått barn! Alltid känt mig mager innan dess, tom. människor som frågat om man är sjuk, -Har du cancer kunde folk fråga?
Jag lider verkligen med alla smala! Som bli retade och mobbade för det! Att kraftiga personer mobbas är ju inte så ovanligt att man hör... men det är nog lika vanlig att smala personer blir mobbade och retade!
Är det någon som har tips på bra saker hon kan äta för att öka i vikt?
Då menar jag inte chips och snack... utan vettig mat! Det andra äter hon ändå :P
Hon är tokig i kakor och kex, pannkakor, yoggi, glass, milkshakes..osv... hon små äter hela tiden och är sugen!
Jag behöver hitta mat som gör henne mätt länge och som gör att hon "lägger på sig" några kilo!
Hon äter nästan allt, gillar frukt och grönt!
Pasta, ris, potatis, fisk, kött och kyckling... så det är inte något problem, hon är inte feg heller utan smakar det mesta!
~
Mitt problem är ju att Natti vill så gärna gå upp lite i vikt men lyckas inte!
Vad gör vi?

Kommentarer
Postat av: Johanna

Sånt är jobbigt, jag har samma bekymmer.... :(

2010-02-23 @ 12:05:57
URL: http://misseverything.blogg.se/
Postat av: Petra

Din blogg idag fick mig att "känna" med din dotter!

Jag är 1,65 lång och har vägt 47 kg i många, många år. Ända tills jag blev 35 år stod det helt stilla.



Min man gjorde specialblandningar till frukost åt mig i hopp om att få upp mig nåt kilo men inget hjälpte. Åt allt som gicka att äta men NEJ.



Men jag hittade nåt som faktiskt fick mig att gå upp och det hette då (1990) BULK, ett proteintillskott i form av pulver som man blandar i mjölk. Eftersom jag inte dricker mjölk så blandade jag det i apelsinjuice. Det är sånt som de som tränar hårt använder sig av.

Jag var då 28 år och använde väl det till och från under 1 års tid. Intag per dag var 3 glas.



Det var som att det fick "start" på min kropp.

Lyckades komma över 50-strecket på vågen.

Men nog ärver man mycket och precis som du skriver så kommer kilona när man fått barn, så även här.



Jag har lidit mycket av min ringa vikt och fått kommentarer som "har du anorexia, eller...", "men oj vad smal du är" och det sistnämnda är verkligen ledsamt att höra, ty man säger väl inte till någon "oj, vad tjock du är".

Men på nåt sätt är det tydligen helt OK att säga så till nån som är smal. För att inte tala om vad svårt det varit att hitta kläder som passar.



Jag skulle kunna skriva hur mycket som helst i detta ämne, ty det finns många minnen från elaka människor som kallat en för både det ena och det andra. Ett vanligt uttryck "plankan" är ett av de ord som klingar i huvudet.



Nåväl, ingen planka här nu.

Det värsta man kan höra som "smal" är ändå, "det kommer", "vänta bara".



Kram Petra



2010-02-23 @ 12:38:45
Postat av: johanna

stackas Natti

2010-02-23 @ 14:01:43
URL: http://lattejohanna.blogg.se/
Postat av: Kicka

Svägerskan min åt banan o grädde ihopa mosad!! ÖÖÖK men de kan va värd o prova,, visap grädden och lägg på bananen,, kanse???

Jag gillar henne som hion e ,, hon är sååå söt!! Kram på er båda o hela familjen också!!!! (fast inte kissen heeh)

2010-02-23 @ 14:18:09
Postat av: Ann

Jag var också en 40+kiloare länge, 50 nådde jag inte förrän vid 40-års ålder, men nu snart sju år senare är det tvärs om och jag lider, jag vägde 64 med jacka o kängor sist på vårdcentralen och störs så vida pass av gunget, hänget.... varför? Jo, jag slutade röka för 1½ år sen och pang sa det i vikt.... får inte plats i kläderna, behå, stövelskaft eller ens polotröjor och valkarna känns liksom låren som går ihop, inte vad jag önskar alls, funderar ibland på att börja röka igen och få igång ämnesomsättningen, tuggar nikotintuggummi men glömmer :-) dom så jag har bara goda minnen kvar av en tid som slim :-) Mitt bästa råd (utöver sluta nikotin) är använd inte vågen, någonsin, ta't för vad det är även om kommentarerna kommer och rumpan benigt behöver dyna :-)

2010-02-23 @ 18:23:36
Postat av: Hanna

Hej hej:) Har en pappa som "lider" av samma problem och han kör oxå med proteindrinkar! Annars är det ju väldigt viktigt att kolla upp att hennes mage fungerar och kan ta upp näringen för annars rinner det ju rakt igenom (finns hälsokost som hjälper om det är ett problem).... och att äta på bestämda tider 5ggr/ dag och inte småäta emellan för då lurar man kroppen att man är mätt och får i sig en massa onödig energi som inte hjälper till. Hon som "kan" ska ju även äta ordentlig mat med gräddsåser, riktigt smör etc. Det är ju dock inte bra om man äter feta produkter om man dessutom äter mycket socker för i längden kan detta bli åderförkalkning så det är ju ingen vana att lägga sig till;) Kul att nya hittar till min blogg och hoppas det kommer gå bra för din dotter!

2010-02-23 @ 18:43:27
URL: http://teresiagok.blogg.se/
Postat av: Annika

Jag hade problem med att gå upp i vikt och gick tillslut till läkaren. Det visade sig att jag hade supersnabb ämnesomsättning och jag fick köpa någon superäcklig dryck med massor av kalorier som jag skulle dricka innan jag gick och la mig!

Jag tyckte inte att det hjälpte men de senaste 2 åren har jag lagt på mig 8 kg!

Hoppas att det går bra och att hon ökar i vikt!

Kramisar

2010-02-24 @ 12:02:20
URL: http://bringblingtoeverything.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0