Långfredagen
Långfredagen, den skandinaviska benämningen på fredagen i stilla veckan i kyrkoåret, firad till minnet av Kristi död på korset (jfr påsk). Långfredagen började firas i Jerusalem på 300-talet och blev snart allmän i kyrkan. I gudstjänsten läser man om Jesu lidande, ibland i dramatiserad form, något som under 1500-talet byggdes ut till musikaliskt genomarbetade passioner. Traditionellt förekommer ingen mässa resp. liturgi, men ofta ett hyllande av korset (i väst med improperierna) och en symbolisk begravningsakt (särskilt i östkyrkan); i romersk liturgi utdelas sedan 1955 åter nattvarden. I det medeltida västerlandet (också i Sverige) skedde en symbolisk begravning med en hostia eller ett kors; även realistiska bilder av Kristus i graven förekom (kända exemplar finns i Uppland, i Åbotrakten och i Riddarholmskyrkan i Stockholm). I Spanien (bl.a. i Sevilla) förekommer väldiga botprocessioner med figurer ur passionshistorien. På många håll ringer man inte i kyrkklockorna denna dag; under svensk medeltid lindade man klockornas kläppar för att få ett dovt ljud (jfr dymmelveckan). Långfredagen blev tidigt helgdag i evangeliska områden. I romersk-katolska områden, där man förknippade begreppet helg med glädje, förblev den vardag; först i nutiden har den blivit helgdag i vissa katolskt dominerade länder. I "Den svenska kyrkohandboken" 1986 finns en särskild ritual för långfredagsgudstjänst.
· Lång http://www04.sub.su.se:2052/artikel/246804)