”Nätet har blivit en kanal för ilska”



Läste en artikel som Krizza uppmärksammat mig på! Tack Krizza!
På Aftonbladet har dom tagit upp nät hatet och skriver bland annat att; "Elaka kommentarer på nätet har ökat explosionsartat – och näthatet har blivit ett begrepp. ”På internet tar människor sig friheter de aldrig skulle drömma om annars. De gömmer sig bakom anonymiteten, ser inte dem de skriver till och kan lätt glömma att de sårar andra, säger psykologen Madeleine Gauffin Rahme"

En ung kvinna, "Rstahl" på Devote.se har blivit citerad: 

”Det var inte en kommentar, utan det var flera stycken, flera dagar i rad. Jag kommer ihåg hur mycket jag grät på grund av dem.”

Jag tycker det är fruktansvärt att folk inte kan tänka, att de kan såra andra! Men jag anser att det är fegisar som gömmer sig bakom de anonyma inläggen! Dom vågar inte länka till sin sida för de är rädda att andra ska upptäcka vilka IDIOTER dom är i verkligenheten!

För att citera Madeleine Gauffin Rahme som är psykolog och psykoterapeut. Hon säger att nätet kan vara en kanal för undertryckta aggressioner.

– Vissa människor har en inneboende ilska, som inte syns utanpå. De vill kränka och göra illa. Nätet blir en låtsastillvaro där de kan få utlopp för de här känslorna, säger hon.

Läs hela artiklen på Aftonbladet! Här!

Läs även Rstahl's blogg här!

Jag vill ge en stor bukett tulpaner till alla mina goa bloggvänner!
Tack för att ni finns!
Tänk på ett vänligt ord kan vara värt en miljon, ett leende rädda en dag! Så Le och gör någon glad!


Kommentarer
Postat av: Kenneth

Ja du detta är så sant som det är sagt, vissa människor är så fega att de inte vågar säga vad de tycker till den personen direkt utan som det står i artikeln gömmer sig bakom sin anonymitet på nätet. Men jag tror många inte har en aning om att det går att spåra alla på nätet. Vi har egentligen ingen anonymitet på nätet den är egentligen bara falsk eftersom det går o spåra allt hehe. Men det finns många som råkar illa ut på grund av dessa påhopp som görs på nätet. Jag har själv i min närhet sett detta o det höll på att gå riktigt illa.



Kram

2010-03-16 @ 12:47:02
URL: http://rothvoss.se/
Postat av: Annika

Ja det är hemskt vad vissa får ta skit... peppar peppar så har vi blivit skonade (so far) från elaka kommentarer som gjort att man brytt sig. Visst har vi fått kommetarer som ... vem bryr sig? osv men förhoppningsvis slipper vi alltförmycket påhopp!

Härligt med bloggvänner! Du är vår allas Maya

Kramisar

2010-03-16 @ 12:53:25
URL: http://bringblingtoeverything.blogg.se/
Postat av: Johanna

haha nej den cider burken var inte liten den... :)

2010-03-16 @ 13:31:22
URL: http://lifeofjohanna.bloggplatsen.se
Postat av: Eva

Hemskt med sådant här. Inte klokt egentligen att folk sjunker ner till den nivån frivilligt.



Men dessa människor är det nog mest synd om faktiskt. Dom har ju inget liv!



Kram Eva

2010-03-17 @ 13:16:28
URL: http://enangelsdagbok.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0