Ugnsbakad laxfilé

Ugnsbakad laxfilé

För 4 personer.




Mycket uppskattad och lättlagad rätt med lax som smälter i munnen!





Ingredienser

4 st portionsbitar lax (färsk eller tinad fryst)

salt

citronpeppar

3 dl vispgrädde

2 msk majonnäs

1 knippa dill




Gör så här

Lägg laxbitarna i en smord ugnsfast form. Krydda med salt och citronpeppar.

Baka laxen i 225 grader varm ugn i ca 12 minuter.

Blanda grädde med majonnäs och dill.

Slå blandningen över laxen och sätt in i ugnen ytterligare 10-15 minuter tills grädden börjar puttra.


Servera med pressad potatis och en grönsallad. Färskpotatis är också gott till när det är säsong för det.



Receptet har jag hittat på matklubben :)


Kommentarer
Postat av: Lisa

Åhh det här måste jag skriva in i min receptbok.

Låter jättegott.

Tack så mycket.



Kramiz Lisa

2009-08-26 @ 20:23:13
Postat av: ingelapingela

Låter smarrigt, det måste jag absolut prova en dag... tidigare idag såg jag ett annat recept i Lokalbladet det var "Lax med rödbetor i rosmarinsmör" lät också verkligt gott!

2009-08-26 @ 21:04:39
Postat av: Maya

Lätt lagat och smarrigt, tom. min sambo som inte tycker om Lax gillar detta.

Och dottern som inte åt fisk, tycket att det var super gott ...hehe.

2009-08-26 @ 21:15:15
URL: http://mayashideout.blogg.se/
Postat av: Anna

Hej, de här lät ju smarrigt, och enkelt. De gillar jag under veckorna. Ska prova en dag, tack!

2009-08-27 @ 07:51:49
URL: http://annaadanirsvardag.blogspot.com
Postat av: mamma millan

Hallojs. Tack för din hälsning!!



Nu blir jag ju såå sugen på fisk!! Gott så!

Kram ♥

2009-08-27 @ 09:08:13
URL: http://mammamillan4.blogspot.com
Postat av: Annika

Gud så gott det ser ut!

Det receptet kommer jag att snuva från dig!

Hoppas allt är bra med dig!

Kram kram

2009-08-27 @ 12:56:36
URL: http://bringblingtoeverything.blogg.se/
Postat av: Eva

Jag har bakat först 12 min ( som står i receptet) och sen tag ut och hällde blandningen över laxen och formen blev sönder ,efter som formen är jätte varmt och blandningen är kallt. Synd, formen var ny.

2012-01-08 @ 10:15:12

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0